måndag, januari 12, 2009

Socialdemokraterna positionerar sig inför Rikskonferensen

På söndag inleds Folk och Försvars rikskonferens i Sälen, vilket närmast kan liknas vid en branchträff för försvars- och säkerhetsetablissemanget. Jag kommer att blogga på plats från Sälen. Redan nu verkar det som partierna positionerar sig. Björn von Sydow (s) uttalar i SvD att det nationella försvaret bör få en ökad tonvikt. Han är oroad av kriget i Georgien och vill att Sverige behåller 100 JAS-plan och 100 stridsvagnar. Den logiska konsekvensen blir att Sverige minskar sina internationella åtaganden. Även om det inte är en fullständig återgång till gamla doktriner så verkar det traditionella invasionsförsvaret vädra morgonluft. Stridsflygplan och stridsvagnar tillhör inte de förband som efterfrågas i internationella insatser. Samtidigt vill socialdemokraternas påtänkta koalitionspartner vänsterpartiet ta hem de svenska soldaterna från Afghanistan. Här ser jag en konfliktlinje mellan regeringsalliansen och de rödgröna som kommer att prägla diskussionerna på Folk och Försvars rikskonferens, inte minst när Jan Björklund (fp) och Björn von Sydow (s) ska debattera nästa tisdag. Jag ser framför mig en alliansregering som pläderar för ett fortsatt omfattande åtagande i NATO-insater och professionalisering medan de rödgröna i högre grad kommer att betona territorialförsvar och användande av värnpliktiga. Läs även vad Johan Westerholm skriver om behovet av att vässa försvarsmaktens organisation.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Två olika reaktioner på rädsla grundat i sin egen fantasi.

1) Jag gillar inte min granne, han kanske vill mig illa, så det är bäst att jag bestraffar honom på förhand, för säkerhets skull.

2) Jag gillar inte min granne, han kanske vill mig illa, så det är bäst att jag vidtar åtgärder i mitt hem som skyddar mig.

/Kluris

Anonym sa...

Om vi ska fortsätta eller t.o.m. utvidga insatsen i Afghanistan så är det viktigt att den inte bedrivs under direkt amerikanskt befäl, som nu tycks vara fallet - mot de löften som gavs då insatsen inleddes. Inte minst som FRA-lagen motiverats med hänvisning till de risker vi utsätts för som deltagare i USA:s aktion, vilken ju i vanlig ordning inte utmärks av någon vidare finess när det gäller terrorbombningar mot bröllopsföljen o dyl.

Anonym sa...

Så har politikerföraktet fått mer näring. Hög tid att politiker och deras tjänstemän ser sig om efter ett nytt folk. Ser fram emot dina synpunkter på Per Agermans analys av FRA 2.0, Mark.

http://www.frendo.se/analys090111.html

Mark Klamberg sa...

Per Agermans analys är utmärkt. Han fångar alla de relevanta problemen.

Henrik Alexandersson sa...

Jag ser fram emot livebloggandet. Och jag litar på att du kommer att gräva fram ett och annat i snödrivorna i Sälen.

Anonym sa...

En rädsla för grannen, kan vara befogad när det kan vara baserat på grannens beteende.
Dessutom läsa artiklar om vapentransport.
Unusually Large U.S. Weapons Shipment to Israel: Are the US and Israel Planning a Broader Middle East War? 3000 ton.
Finns en uppföljare, Call to blockade US arms shipment to Israel.

Sedan är det i vårt närområde och ekonomiska intressen, när det kommer till naturgas och Ryska intressen.

Det finns intresse, av att ha ett godtagbart territorialförsvar. Baserat på vad våra grannar gör och hur. Det var ganska uppenbart, för oss vilka utförde sin mlitärtjänst 1982-83.